- Home
- Working in Belgium
I am not an EU citizen
If you are not an EU citizen, you must obtain a combined permit in order to be allowed to work in Belgium.
What is a combined permit?
A combined permit is a single document which entitles you to both stay and work in Belgium.
There are two kinds of combined permit.
A combined permit for a fixed period.
A combined permit for an indefinite period.
The law uses the terms ‘fixed duration’ and ‘indefinite duration’ and we believe this causes confusion. The difference between the two permits has nothing to do with duration, but with the access to the employment market. This can be ‘limited’: you work only for one specific employer or in one specific job’ or ‘unlimited’: you work for any employer and in any job’. It would have been better to call the permits ‘Limited combined permit’ and ‘Unlimited combined permit’.
De gecombineerde vergunning van bepaalde duur:
- geeft je enkel toestemming om te werken voor de werkgever die hem voor jou aanvroeg.
- geeft je enkel toestemming om werken in de functie vermeld in de aanvraag.
- moet ieder jaar door de werkgever vernieuwd worden
Als je dus wil veranderen van werkgever moet je nieuwe werkgever een nieuwe gecombineerde vergunning aanvragen. Als je wil veranderen van functie dan moet je werkgever een nieuwe gecombineerde vergunning aanvragen.
Het document dat je zal ontvangen als jou gecombineerde vergunning van bepaalde duur is een elektronische A kaart waarop vermeld staat “Toegang tot de arbeidsmarkt: Beperkt”.
Let op: Jou verblijf is afhankelijk van deze kaart als de werkgever te laat een vernieuwing aanvraagt of deze aanvraag niet correct doet dan kan jij je verblijf verliezen in België. Eenmaal je je verblijf verloren hebt is het onmogelijk om dit vanuit België via werk opnieuw in orde te brengen. Herinner je werkgever op tijd dat hij de hernieuwing moet aanvragen en controleer bij de bevoegde diensten of dit ook is gebeurd.
De procedure om je gecombineerde vergunning te vernieuwen kan 120 dagen duren. Om te vermijden dat je niet op tijd een antwoord krijgt en dus een tijd niet mag werken is het best om vier en een halve maand voor het verstrijken van je gecombineerde vergunning van bepaalde duur de hernieuwingsaanvraag al in te dienen
De Gecombineerde vergunning van onbepaalde duur:
- laat je toe om te werken voor elke werkgever
- Laat je toe om te werken in elke functie
- moet door de werknemer worden aangevraagd
- Wordt jaarlijks verlengd als je voldoende hebt gewerkt
Deze vergunning geeft je dus vrije toegang tot de Belgische arbeidsmarkt. Deze kaart kun je enkel aanvragen als je in de 5 tot 10 jaar (afhankelijk van de regio) voor je een aanvraag indient een aantal jaren aangegeven hebt gewerkt met een geldig verblijf en nu nog steeds een wettig verblijf hebt in België.
Voor werknemers die een gecombineerde vergunning van bepaalde duur bekwamen via de procedure van “Langdurig ingezetene” kunnen de gecombineerde vergunning van onbepaalde duur al aanvragen als ze in de 13 maanden voor ze de aanvraag doen 12 maanden hebben gewerkt met de vergunning van bepaalde duur.
Het document dat je zal ontvangen als jou gecombineerde vergunning van bepaalde duur is een elektronische A kaart waarop vermeld staat “Toegang tot de arbeidsmarkt: onbeperkt”.
Vergeet niet dat jij zelf op tijd deze kaart moet vernieuwen.
How can I obtain a combined permit for a fixed period?
The information below applies to employees coming to work for longer than three months in Belgium. If you’re coming to work for fewer than three months in Belgium, you will find more information here.
There are a number of general conditions attached to obtaining this permit if you are coming to work for more than three months.
- You can never apply yourself. You must have an employer who is willing to apply on your behalf. The employer must submit an application at ‘Working in Belgium‘. This will allow you to submit an application for all regions. The application must meet the conditions of the region you will be working in. You’ll find a list of these conditions shortly.
- The application must be submitted while you are in a country where you have a legal residence. This is either your country of origin or a country in which you hold a valid residence card.
It’s therefore best to travel to Belgium only after you have already received permission to work in Belgium. That means that you may not come to Belgium as a tourist and then work here. If an employer asks you to travel to Belgium before you have received a positive response, it would be better not to do so. The employer may not be able to keep their promise of sorting everything out for you once you arrive in Belgium. There is a real risk of problems after you arrive in Belgium and not being allowed to work.
There are just a few cases in which you may submit your application in Belgium, while you are only entitled to stay in Belgium for three months. You will find a list of these situations here.
We strongly advise against coming to Belgium before you have received a positive response. The procedure can take a long time and you may even lose your right to residence before you get a response, and this will cause you problems in Belgium. Only travel to Belgium once you have all your documents in order.
What is the procedure you must follow in order to come to Belgium as an employee?
This depends on where your employer is located and what kind of work you will be doing. There are three main possibilities:
- Either you work as a highly educated employee and will earn more than EUR 43,000 gross per year at your employer. (This amount differs between regions and is indexed each year.)
- Or your employer wants to recruit you for a specific bottleneck profession. This is only possible in Flanders and Wallonia. The list of bottleneck professions differs from one region to another: there are 22 such professions in Flanders and 42 in Wallonia .
- Or your employer is able to demonstrate that they are unable to find anyone in the Belgian and European employment markets who is able to perform this job.
Access to the Belgian employment market is therefore strictly delineated. There is a good chance that it will be impossible for you to come and work in Belgium.
Multi-step procedure.
Every region in Belgium has its own procedure, so the region in which you have to submit the application depends on where you will be working. The first step is to find an employer. After all, it’s the employer who has to submit the application for a combined permit. If, for example, your employer is located in Flanders or you will mostly be carrying out your work in Flanders, you should submit your application in Flanders.
Please see the overview below for each region, however this information is also available on the regions’ own websites. For Brussels, Flanders, Wallonia and the German-speaking Community.
Je hebt een werkgever in Brussel gevonden die jouw in dienst wil nemen. De tweede stap is om te controleren of je aan de voorwaarden voldoet om een aanvraag in te dienen.
Om een aanvraag te kunnen indienen in Brussel moet:
- het onmogelijk zijn om een werknemer te vinden in België (of de EU en EER) die deze functie zou kunnen uitoefenen. Als je bijvoorbeeld wil komen werken als poetsvrouw. Dan zal men controleren of er niet iemand is die werkloos is in België en deze job kan doen.
- je een arbeidscontract hebben ondertekend die aan de Belgische wetgeving voldoet met je werkgever
- je een medisch onderzoek ondergaan in het land waar je verblijft en moet de arts het specifieke document invullen.
- je mag nog niet in België verblijven. Je moet je nog steeds in je land van herkomst bevinden of een land waar je verblijf hebt.
Iedere voorwaarde kent echter een aantal uitzonderingen.
Of je valt onder de categorie speciale werknemers: bijvoorbeeld hoogopgeleid, …
Of je hebt een verblijf als student of onderzoeker
Of je hebt een verblijf als langdurig ingezeten-EU in een ander EU land
Je vindt extra informatie over deze uitzonderingen hier.
De derde stap is het verzamelen van alle nodige documenten voor de aanvraag:
- Het aanvraag formulier
- Een paspoort geldige voor 12 maanden
- Een uittreksel uit het strafregister
- Bewijs betaling van de retributie
- Een arbeidscontract
- Een medisch attest
- Een ziekteverzekering of een werkgever die deze aanbiedt
- Alle andere documenten specifiek gelinkt aan jou aanvraag: Diploma, …
De vierde stap is het indienen van je aanvraag.
Het is de werkgever die de aanvraag moet indienen. Je moet hem dus vragen om jou op de hoogte te houden van elke stap.
Ben je niet zeker of je werkgever je aanvraag heeft ingediend neem dan contact met de bevoegde dienst van de regio.
Hoelang moet je wachten op een beslissing? Dit kan van 2 tot 5 maanden in beslag nemen. Als er een positieve beslissing komt zal je een bijlage 46 ontvangen.
De vijfde stap – zodra de aanvraag is geaccepteerd – is het verkrijgen van het visum voor lang verblijf van de Belgische diplomatieke post in jou regio en het plannen van je reis naar België. Op de diplomatieke post zul je ook de bijlage 46 kunnen ophalen deze wordt ook per mail naar de werknemer gestuurd.
De zesde stap is het verkrijgen van het document waarmee u kan beginnen werken.
Eenmaal aangekomen in België moet je je aanmelden in de Gemeente waar je gaat wonen. Daar vraag je de bijlage 49 aan dit is een tijdelijke werkvergunning tot je definitieve verblijfskaart klaar is. Eenmaal je de bijlage 49 hebt ontvangen mag je beginnen werken. De gemeente zal je later contacteren om je verblijfskaart voor de rest van je verblijf te komen ophalen. Deze verblijfskaart is je gecombineerde vergunning van bepaalde duur.
Let op! Met je visum voor lang verblijf en kopie van de positieve beslissing, bijlage 46. Mag je nog niet beginnen met werken!
Je moet zoals hierboven vermeld eerst je bijlage 49 bekomen.
Je hebt een werkgever in Vlaanderen gevonden die jouw in dienst wil nemen. De tweede stap is om te controleren of je aan de voorwaarden voldoet om een aanvraag in te dienen.
Om een aanvraag te kunnen indienen in Vlaanderen moet:
- het onmogelijk zijn om een werknemer te vinden in België (of de EU en EER) die deze functie zou kunnen uitoefenen. Als je bijvoorbeeld wil komen werken als poetsvrouw. Dan zal men controleren of er niet iemand is die werkloos is in België en deze job kan doen. Deze controle doet men niet als je komt werken in een knelpuntberoep die je op deze lijst vindt.
- je een arbeidscontract hebben ondertekend die aan de Belgische wetgeving voldoet met je werkgever
- je een medisch onderzoek ondergaan in het land waar je verblijft en moet de arts het specifieke document invullen.
- je mag nog niet in België verblijven. Je moet je nog steeds in je land van herkomst bevinden of een land waar je verblijf hebt.
Iedere voorwaarde kent echter een aantal uitzonderingen.
Of je valt onder de categorie speciale werknemers: bijvoorbeeld hoogopgeleid, …
Of je hebt een verblijf als student of onderzoeker
Of je hebt een verblijf als langdurig ingezeten-EU in een ander EU land
Je vindt extra informatie over deze uitzonderingen hier.
De derde stap is het verzamelen van alle nodige documenten voor de aanvraag:
- Het aanvraag formulier
- Een paspoort geldige voor 12 maanden
- Een uittreksel uit het strafregister
- Bewijs betaling van de retributie
- Een arbeidscontract
- Een medisch attest
- Een ziekteverzekering of een werkgever die deze aanbiedt
- Alle andere documenten specifiek gelinkt aan jou aanvraag: Diploma, …
De vierde stap is het indienen van je aanvraag.
Het is de werkgever die de aanvraag moet indienen. Je moet hem dus vragen om jou op de hoogte te houden van elke stap.
Ben je niet zeker of je werkgever je aanvraag heeft ingediend neem dan contact met de bevoegde dienst van de regio.
Hoelang moet je wachten op een beslissing? Dit kan van 2 tot 5 maanden in beslag nemen. Als er een positieve beslissing komt zal je een bijlage 46 ontvangen.
De vijfde stap – zodra de aanvraag is geaccepteerd – is het verkrijgen van het visum voor lang verblijf van de Belgische diplomatieke post in jou regio en het plannen van je reis naar België. Op de diplomatieke post zul je ook de bijlage 46 kunnen ophalen deze wordt ook per mail naar de werknemer gestuurd.
De zesde stap is het verkrijgen van het document waarmee u kan beginnen werken.
Eenmaal aangekomen in België moet je je aanmelden in de Gemeente waar je gaat wonen. Daar vraag je de bijlage 49 aan dit is een tijdelijke werkvergunning tot je definitieve verblijfskaart klaar is. Eenmaal je de bijlage 49 hebt ontvangen mag je beginnen werken. De gemeente zal je later contacteren om je verblijfskaart voor de rest van je verblijf te komen ophalen. Deze verblijfskaart is je gecombineerde vergunning van bepaalde duur.
Let op! Met je visum voor lang verblijf en kopie van de positieve beslissing, bijlage 46. Mag je nog niet beginnen met werken!
Je moet zoals hierboven vermeld eerst je bijlage 49 bekomen.
Je hebt een werkgever in Wallonië gevonden die jouw in dienst wil nemen. De tweede stap is om te controleren of je aan de voorwaarden voldoet om een aanvraag in te dienen.
Om een aanvraag te kunnen indienen in Wallonië moet je of deel uit maken van de categorie speciale werknemers of komen werken in een beroep die op deze lijst van knelpuntberoepen staat. Als je niet tot één van deze twee behoort dan is het onmogelijk om in Wallonië te komen werken.
Behoor je tot één van deze twee groepen dan moet:
- je een arbeidscontract hebben ondertekend die aan de Belgische wetgeving voldoet met je werkgever
- je een medisch onderzoek ondergaan in het land waar je verblijft en moet de arts het specifieke document invullen.
- je nog niet in België verblijven. Je moet nog steeds in je land van herkomst bevinden of een land waar je verblijf hebt.
Iedere voorwaarde kent echter een aantal uitzonderingen.
Of je valt onder de categorie speciale werknemers: bijvoorbeeld hoogopgeleid, …
Of je hebt een verblijf als student of onderzoeker
Of je hebt een verblijf als langdurig ingezeten-EU in een ander EU land
Je vindt extra informatie over deze uitzonderingen hier.
De derde stap is het verzamelen van alle nodige documenten voor de aanvraag:
- Het aanvraag formulier
- Een paspoort geldige voor 12 maanden
- Een uittreksel uit het strafregister
- Bewijs betaling van de retributie
- Een arbeidscontract
- Een medisch attest
- Een ziekteverzekering of een werkgever die deze aanbiedt
- Alle andere documenten specifiek gelinkt aan jou aanvraag: Diploma, …
De vierde stap is het indienen van je aanvraag.
Het is de werkgever die de aanvraag moet indienen. Je moet hem dus vragen om jou op de hoogte te houden van elke stap.
Ben je niet zeker of je werkgever je aanvraag heeft ingediend neem dan contact met de bevoegde dienst van de regio.
Hoelang moet je wachten op een beslissing? Dit kan van 2 tot 5 maanden in beslag nemen. Als er een positieve beslissing komt zal je een bijlage 46 ontvangen.
De vijfde stap – zodra de aanvraag is geaccepteerd – is het verkrijgen van het visum voor lang verblijf van de Belgische diplomatieke post in jou regio en het plannen van je reis naar België. Op de diplomatieke post zul je ook de bijlage 46 kunnen ophalen deze wordt ook per mail naar de werknemer gestuurd.
De zesde stap is het verkrijgen van het document waarmee u kan beginnen werken.
Eenmaal aangekomen in België moet je je aanmelden in de Gemeente waar je gaat wonen. Daar vraag je de bijlage 49 aan dit is een tijdelijke werkvergunning tot je definitieve verblijfskaart klaar is. Eenmaal je de bijlage 49 hebt ontvangen mag je beginnen werken. De gemeente zal je later contacteren om je verblijfskaart voor de rest van je verblijf te komen ophalen. Deze verblijfskaart is je gecombineerde vergunning van bepaalde duur.
Let op! Met je visum voor lang verblijf en kopie van de positieve beslissing, bijlage 46. Mag je nog niet beginnen met werken!
Je moet zoals hierboven vermeld eerst je bijlage 49 bekomen.
Je hebt een werkgever in de Duitstalige Gemeenschap gevonden die jouw in dienst wil nemen. De tweede stap is om te controleren of je aan de voorwaarden voldoet om een aanvraag in te dienen.
Om een aanvraag te kunnen indienen in de Duitstalige Gemeenschap moet:
- het onmogelijk zijn om een werknemer te vinden in België (of de EU en EER) die deze functie zou kunnen uitoefenen. Als je bijvoorbeeld wil komen werken als poetsvrouw. Dan zal men controleren of er niet iemand is die werkloos is in België en deze job kan doen. Deze controle doet men niet als je komt werken in een knelpuntberoep die je op deze lijst vindt.
- je als werknemer de nationaliteit hebben van een land waarmee België een bilateraal akkoord afsloot. De landen waarmee België zo’n akkoord heeft zijn: Algerije, Bosnië-Herzogovina, Noord-Macedonië, Marokko, Servië, Montenegro, Kosovo, Tunesië en Turkije.
- je een arbeidscontract hebben ondertekend die aan de Belgische wetgeving voldoet met je werkgever.
- je een medisch onderzoek ondergaan in het land waar je verblijft en moet de arts het specifieke document invullen.
- je mag nog niet in België verblijven. Je moet je nog steeds in je land van herkomst bevinden of een land waar je verblijf hebt.
Iedere voorwaarde kent echter een aantal uitzonderingen.
Of je valt onder de categorie speciale werknemers: bijvoorbeeld hoogopgeleid, …
Of je hebt een verblijf als student of onderzoeker
Of je hebt een verblijf als langdurig ingezeten-EU in een ander EU land
Je vindt extra informatie over deze uitzonderingen hier.
De derde stap is het verzamelen van alle nodige documenten voor de aanvraag:
- Het aanvraag formulier
- Een paspoort geldige voor 12 maanden
- Een uittreksel uit het strafregister
- Bewijs betaling van de retributie
- Een arbeidscontract
- Een medisch attest
- Een ziekteverzekering of een werkgever die deze aanbiedt
- Alle andere documenten specifiek gelinkt aan jou aanvraag: Diploma, …
De vierde stap is het indienen van je aanvraag.
Het is de werkgever die de aanvraag moet indienen. Je moet hem dus vragen om jou op de hoogte te houden van elke stap.
Ben je niet zeker of je werkgever je aanvraag heeft ingediend neem dan contact met de bevoegde dienst van de regio.
Hoelang moet je wachten op een beslissing? Dit kan van 2 tot 5 maanden in beslag nemen. Als er een positieve beslissing komt zal je een bijlage 46 ontvangen.
De vijfde stap – zodra de aanvraag is geaccepteerd – is het verkrijgen van het visum voor lang verblijf van de Belgische diplomatieke post in jou regio en het plannen van je reis naar België. Op de diplomatieke post zul je ook de bijlage 46 kunnen ophalen deze wordt ook per mail naar de werknemer gestuurd.
De zesde stap is het verkrijgen van het document waarmee u kan beginnen werken.
Eenmaal aangekomen in België moet je je aanmelden in de Gemeente waar je gaat wonen. Daar vraag je de bijlage 49 aan dit is een tijdelijke werkvergunning tot je definitieve verblijfskaart klaar is. Eenmaal je de bijlage 49 hebt ontvangen mag je beginnen werken. De gemeente zal je later contacteren om je verblijfskaart voor de rest van je verblijf te komen ophalen. Deze verblijfskaart is je gecombineerde vergunning van bepaalde duur.
Let op! Met je visum voor lang verblijf en kopie van de positieve beslissing, bijlage 46. Mag je nog niet beginnen met werken!
Je moet zoals hierboven vermeld eerst je bijlage 49 bekomen.
Your employer is obliged to notify the region where they are located that your contract has been terminated.
You do not have to do anything.
The region will then get in touch with Immigration Services to inform them that you no longer have a job. Immigration Services will get in touch with the municipality in which you live. The municipality will then get in touch with you to notify you how much longer you are allowed to stay in Belgium.
Once you stop working, you are allowed to stay in Belgium for 90 days. During this period, you can:
- look for a new employer who will submit an application for a combined permit on your behalf
- prepare for your departure from Belgium
- may not work during this period. Your combined permit entitled you to work only for the employer who applied for it on your behalf. Since you no longer work for that employer, you may no longer work.
- If you were dismissed but had worked for a long period of time in Belgium, you are entitled to 60 days unemployment benefit. Do not hesitate to claim this from the RVA.
You might find yourself in one of two situations:
- Your residence card is still valid for the next 90 days. The municipality might notify you that you must leave Belgium on 1 April 2022, for example. But your residence card is valid until 1 June 2022.
- You have to hand in your residence card to the municipality before 1 April and inform them you are leaving
- OR you find a new employer who applies for a new combined permit on your behalf. In this case, you can approach the municipality before 1 April and request a temporary residence card until a decision has been taken about your new application for a combined permit. The municipality will issue you with an Annex 49. It will state: ‘Access to the employment market: No’. This document does not permit you to work.
- If the municipality approves your application, you can get a new Annex 49 from them. This annex will state ‘Access to the employment market: Limited’. This document allows you to work. However, this is only for the employer who applied for a new combined permit on your behalf. You may start working again after the region approves the application and you do not have to wait for the decision from Immigration Services.
- If Immigration Services also approves your application, you will receive an email with an Annex 46, which will allow you to request a new A residence card.
- Your residence card is not valid up to the date you have to leave Belgium. The municipality might inform you for example, that you must leave Belgium no later than 15 June 2022, but your residence card is only valid until 15 April 2022. In this case, you must obtain a temporary residence document, Annex 51 from the municipality before 15 April. This document will be valid until 15 June 2022. After that, you must:
- inform the municipality of your departure before 15 June.
- OR find a new employer who will apply for a new combined permit on your behalf. You must then go to the municipality before 15 June to request a temporary residence card until your new application for a combined permit has been approved. The municipality will issue you with an Annex 49. It will state: ‘Access to the employment market: No’. This document does not permit you to work.
- If the region approves your application, you can get a new Annex 49 from them. This annex will state ‘Access to the employment market: Limited’. This document allows you to work. However, this is only for the employer who applied for a new combined permit on your behalf. You may start working again after the region approves the application and you do not have to wait for the decision from Immigration Services.
- If Immigration Services also approves your application, you will receive an email with an Annex 46, which will allow you to request a new A residence card.
Your employer has dismissed you and you wonder whether all your employment rights have been respected. Your employer is obliged to respect a period of notice of dismissal or pay a dismissal allowance. If you have any questions about your employment rights, you can get in touch with the labour inspectorate, your trade union or FAIRWORK Belgium.
Procedure for obtaining a combined permit for an unlimited duration.
Once you have worked for a certain period with a work and residence permit, it is possible to apply for a combined permit for an unlimited duration. The advantage of this permit is that you can work for any employer and in any job, without having to apply for a new permit. This means you are no longer dependent on your employer and can easily change jobs.
The main condition is that you have already worked in Belgium for a certain period with a valid work and residence permit. Not all periods of work count the same way from one region to the next. The amount of time you must work depends on the region you live in, your nationality, your family circumstances and sometimes also what kind of work permit you had during your period of employment.
This link will show you the conditions when living in Flanders, and use this link if you live in Brussels. The contact information for the Wallonian labour migration service can be found here and for the German-speaking Community, here.
Important: different conditions apply if you have the status of ‘long-term EU resident‘ in another EU country and you work in Belgium. Read more about this here.
Can my combined permit for unlimited duration still be cancelled?
You have to renew your combined permit for an unlimited duration yourself. It is valid for one year, so you must request a renewal every year and it’s best to do that between 45 and 30 days before your combined permit expires. Every year, when you renew your permit, there will be a check to see if you are still working. If it turns out that you have been unemployed for a long period and/or have claimed OCMW or unemployment benefits, there is a chance that your residence card will not be renewed. There is no risk of this if an accident at work or work-related illness has occurred. It is therefore always useful to make sure you do not lose any residence rights you hold in another EU country. Once you have legally resided in Belgium for five years, you can personally apply to Immigration Services for an unlimited residence.
If you work again in another country after you have obtained the combined permit for unlimited duration, you may keep this permit. You must, however, apply to Immigrations Services to renew it every year. A renewed residence card will also count as the beginning of the five consecutive years of legal residence in Belgium.
If you are coming to Belgium to work for fewer than three months , if you are a frontier worker or you are coming to Belgium as an au pair, you will need a work permit.
A work permit is for people who come to Belgium to work for only a short period, who work in Belgium but don’t live there or who reside in Belgium as an au pair. If you want to live and work in Belgium for a longer period, you need a combined permit. You can read more about this above.
How do you apply for a work permit?
The application must be made in the region your employer is located (or if you are an au pair, the region in which your host family lives).
The employer (or au pair’s host family) must make the application.
Depending on the kind of work you are coming to do in Belgium, you will have to provide the region with a number of documents and complete the application form for a work permit. You will find the application form for the various regions at the following links: Flanders,Brussels,Wallonia and the German-language Community.
Once your application has been approved, you may work for the period stated on the work permit.
Important: a work permit is only valid if your residence is legal. You must have a visa for the period you are working in Belgium. Or you must be exempt from the visa obligation.
Is a work permit always compulsory?
There are some situations in which a work permit is unnecessary, as long as specific conditions for work are met (this often concerns a very short period, shorter than 90 days). These exceptions are listed per region through the following links: Flanders, Brussels, Wallonia and the German-language Community.
If you have any questions about au pair rights or the responsibilities of the host family, you will find the necessary information here.
Brits after Brexit
The United Kingdom is no longer part of the European Union. If you hold British nationality and did not have a residence permit before 1 January 2021 in Belgium or had not applied for a residence permit by this date, you will have to follow the procedure for obtaining a combined permit as described above.
If you already had a residence permit or had already applied for one before 1 January2021 (which was later approved) you must applybefore 31 December 2021for a M residence card. This residence card entitles you to reside and work in Belgium for any employer and in any job. Your current residence document, for example: Annex 8, Annex 8bis, E, E+ F and F+ card will remain valid until 31 March 2022. If your current residence card expires during the procedure to apply for an M residence card, you will be issued with an ‘Annex 56’. This document also allows you to stay and work in Belgium. You should apply for an M residence card in the municipality where you usually reside.
If you don’t apply for the M residence card until after 31 December 2021, you will have to demonstrate that you were unable to apply earlier. If you cannot do that, you will lose your right to the M residence card.
British frontier workers
If you were already working as a frontier worker before 1 January 2021 you may apply for the N card. This card does not give you residence rights but ensures that you can travel daily without formalities between Belgium and the country where you have residence rights. As a frontier worker, your current Annex 15, remains valid until 31 March 2022. If your Annex 15 expires, you will receive the Annex 57 document with the application for the N card. This Annex 57 also allows you to travel to Belgium for work purposes without formalities. You should apply for an N card in the municipality where you normally work.
You will find further detailed information about these procedures here.